چاپ کارت pvc

چاپ ماندگار تولید کننده کارت pvc، و فروش مواد مصرفی انواع کارت پرینتر pvc

چاپ کارت pvc

چاپ ماندگار تولید کننده کارت pvc، و فروش مواد مصرفی انواع کارت پرینتر pvc

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

چاپ کارت پرسنلی

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ب.ظ

چاپ کارت پرسنلی pvc که معمولا برای شناسایی افراد در موسسات استفاده می‌شود در کل می‌توان گفت که کارت pvc از نظر جنس پلاستیکی به نام پلی‌وینیل کلراید ساخته شده است که دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد در مقایسه با کارت مقوایی بسیار مناسب می‌باشد.

تفاوت کارت پرسنلی در مقایسه با دیگر کارت‌ها در مورد هوشمند سازی کارت PVC می‌باشد که می توان کارت پرسنلی روی کارت‌های هوشمند چاپ آنها را انجام داد که مانع از جعل و کپی از کارت پرسنلی می‌شود.

کارت پرسنلی می توان در روی کارت‌های متفاوت همچون کارت مایفر، کارت مغناطیسی، کارتro 125k و … عملیات چاپ را انجام داد.

چاپ کارت پرسنلی pvc تکی

مجموعه چاپ ماندگار با بهره‌گیری از نیروی متخصص و همچنین چاپگرهای pvc پیشرفته سعی در چاپ انواع متنوع کارت‌ها با بالاترین کیفیت و بالاترین ماندگاری چاپ را ارائه دهد. چاپ کارت پرسنلی پی وی سی به صورت تکی در مجموعه چاپ ماندگار با ارائه نامه معتبر و رسمی از موسسه قابل انجام می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۷ ، ۲۳:۵۷
chapmandegar نظری

چاپ کارت حضورغیاب

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵ ب.ظ

شرکت ها برای نظارت بر رفت و آمد کارکنان خود از سیستم های کنترل تردد هوشمند چاپ کارت حضور غیاب که به کارت های ساعت زنی یا کارت کنترل تردد معروف هستند استفاده می کنند و همچنین استفاده از کارت حضور غیاب موجب کاهش هزینه می گردد.

معرفی کارت حضور غیاب

کارت حضور غیاب یک کارت هوشمند می باشد که کار ثبت ساعت ورود و خروج کارکنان موسسه را انجام میدهد و همچنین این کارت برای ساماندهی ورود و خروج کارکنان انجام میشود.

چاپ کارت پرسنلی pvc، چاپ کارت شناسایی pvc نمونه بارز از کارت حضور غیاب می باشد.

 

چاپ کارت حضور غیاب
چاپ کارت حضور غیاب

بسیاری از شرکتها و موسسات بزرگ و کوچک با نظارت و کنترل بر ورود و خروج کارکنان و محاسبه میزان حقوق کارکنان از سیستم حضور غیاب استفاده می‌کنند که با نصب دستگاه های حضور و غیاب در شرکت و کارمندان با مراجعه به دستگاه، ورود خود را ثبت میکنند و در هنگام خروج نیز باید با مراجعه به دستگاه، خروج خود را ثبت کنند و این کار جز وجود کارت هوشمندی که بتوان در مقابل دستگاه حضور غیاب گرفت انجام نخواهد شد.
با استفاده از کارتهای هوشمند حضور و غیاب هیچ یک از کارمندان خارج از ساعات کاری محل کارشان را ترک نمی کنند و همچنین اگر ساعات کاری اضافه را در موسسه ماندن به عنوان ساعات کاری اضافه به میزان حقوق دریافتی شان افزایش پیدا میکند.

چاپ-کارت-حضور-غیاب
چاپ کارت حضور غیاب

 

جنس کارت حضور غیاب

کارت حضور غیاب به دلیل هوشمند بودن و داشتن چیپ حافظه درون کارت از جنس پی وی سی می باشد و کارت های pvc به دلیل استحکام و مقاومت ای که در برابر شکنندگی دارند بهترین نوع کارت در بازار محسوب می‌شوند لذا به دلیل اینکه کارت ها به صورت روزانه و طولانی مدت استفاده می شوند در معرض آسیب دیدگی هستند

و همچنین کارت ها به صورت هوشمند و الکترونیکی می باشند و امکان ذخیره سازی اطلاعات را در خودشان دارند

در چاپ کارت حضور غیاب که یک کد برای کارکنان تعریف می شود و دستگاه حضور غیاب با استفاده از کد ورود و خروج کارکنان را ثبت میکند

ویژگی مهم کارت حضور غیاب سیستم پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان را دقیق تر می کند

 

کارت مغناطیسی حضور غیاب

کارت مغناطیسی حضور غیاب که طراحی آن مانند کارت پرسنلی و شناسایی می باشد که می توان روی این نوع از کارت حضور غیاب عملیات شخصی سازی که اطلاعات پرسنلی مربوط به نام، مشخصات، کد پرسنلی،… را انجام داد و همچنین می توان کارت را رمز گذاری کرد.

 

دستگاه کارت خوان حضور غیاب

استفاده از کارت حضور غیاب به تنهایی کافی نمی باشد و باید دستگاهی در محل ورود و خروج کارکنان نصب شود که با استفاده از دستگاه حضور غیاب و کارت حضور غیاب کارکنان بتوانند ورود و خروج خود را ثبت کنند.

 

انواع کارت های حضور غیاب

شناسایی و ثبت ورود و خروج با استفاده از کارت های حضور غیاب سریعتر می باشد روش های دیگر حضور غیاب نیز وجود دارد اعم از روش تشخیص چهره، اثر انگشت، دستگاه حضور غیاب رمزی،…. وجود دارد که کارمند را شناسایی و ساعت ورود خروج آن را ثبت می‌کند در بین دستگاههای حضور غیاب دستگاه حضور غیاب تماسی از دستگاه های حضور غیاب بدون تماس سریع تر می باشد.

 

معایب کارت حضور غیاب>

  • احتمال تخلف کارمندان
  • خراب شدن کارت به مرور زمان
  • ایجاد مشکل در صورت نداشتن کارت
  • نمونه ای از دستگاه حضور غیاب
  • دستگاه حضور غیاب کارتی
  • دستگاه حضور غیاب رمزی
  • دستگاه حضور غیاب کارتی مغناطیسی
  • دستگاه حضور غیاب انگشتی
  • دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

 

در حال حاضر استفاده از دستگاه های حضور غیاب کارتی و همچنین استفاده از دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی نسبت به سایر دستگاهها استفاده بیشتری دارد

 

 

طراحی کارت حضور غیاب pvc

  • سایز طراحی باید ۸۵ در ۵۵ میلیمتر باشد
  • رزولوشن طراحی ۳۰۰dpi  باشد
  • مد طراحی rgb  باشد
  • فایل به صورت لایه باز tif  یاpsd  ارسال گردد.
  • اطلاعات متغیر تحت فایل اکسل ارائه گردد.

 

 

چاپ کارت حضور غیاب

کارت حضور غیاب به دلیل داشتن اطلاعات متغیر باید توسط دستگاه های دیجیتال چاپ انجام شود روش چاپ دیجیتال به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۷ ، ۲۳:۵۵
chapmandegar نظری

کارت خام پی‌وی‌سی pvc

جمعه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۴۸ ب.ظ

انواع کارت خام پی‌وی‌سی pvc

  • کارت خام  pvc طلایی
  • کارت خام  pvc نقرای
  • کارت خام  pvc سفید
  • کارت خام  pvc متالیک
  • کارت خام  pvc مشکی
  • کارت خام  pvc آبی
  • کارت خام  pvc قرمز
  • کارت خام  pvc مغناطیسی(مگنت دار)
  • کارت خام  pvc مایفر
  • کارت خام  pvc ro 125k
  • کارت خام pvc هوشمند
  • کارت الکترونیکی خام
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۷ ، ۱۹:۴۸
chapmandegar نظری

بازگشت پتروشیمی به صدر لیگ بسکتبال

تیم پتروشیمی بندر امام با پیروزی مقابل ذوب‌آهن و شکست شیمیدر برابر شهرداری گرگان، بار دیگر صدر جدول را از آن خود کرد.

به گزارش "ورزش سه" به نقل از ایسنا، با به پایان رسیدن مسابقات پنجره ششم انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین، رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال مردان کشور از ساعت ۱۶ امروز (پنج شنبه) ۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ با برگزاری چهار بازی هفته پانزدهم پیگیری شد که در پایان، تیم‌های پتروشیمی بندر امام، آویژه صنعت مشهد، شهرداری گرگان و پالایش نفت آبادان مقابل رقبای خود به برتری رسیدند.

 

در نخستین بازی هفته پانزدهم، تیم پتروشیمی بندر امام در شهرک بعثت بندر امام میزبان حریف اصفهانی خود ذوب‌آهن بود که در پایان تیم پتروشیمی با نتیجه ۸۱-۷۶ پیروز این بازی شد تا با توجه به شکست شیمیدر، بار دیگر صدر جدول لیگ را از آن خود کند. نتایج چهار کوارتر این بازی به شرح زیر است:


کوارتر اول: ۱۲-۲۴ ذوب‌آهن
کوارتر دوم: ۲۷-۲۶ پتروشیمی
کوارتر سوم: ۲۴-۱۴ پتروشیمی
کوارتر چهارم: ۱۳-۱۸ ذوب‌آهن

 

بهنام یخچالی گارد ملی‌پوش تیم پتروشیمی بند امام با کسب ۲۳ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین شد و ایمان زندی هم با ۲۱ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن ذوب‌آهن بود.

 

در بازی دوم این هفته نیز تیم آویژه صنعت مشهد میزبان تیم نیروی زمینی ارتش بود که این بازی با نتیجه ۷۹-۶۹ به سود تیم میزبان تمام شد. نتایج چهار کوارتر این بازی به شرح زیر است:

 

کوارتر اول: ۲۳-۱۵ آویژه صنعت
کوارتر دوم: ۲۰-۱۵ آویژه صنعت
کوارتر سوم: ۱۹-۱۹ مساوی
کوارتر چهارم: ۱۷-۲۰ نیرو زمینی


علیرضا مرتضوی از تیم نیرو زمینی تهران با کسب ۲۵ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن بازی شد و علی الله‌وردی با ۱۶ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن تیم آویژه صنعت مشهد شد.

 

اما در سومین بازی هفته پانزدهم نیز تیم شهرداری گرگان میزبان تیم صدر جدولی شیمیدر تهران بود که با درخشش بازیکن آمریکایی خود "پری پتی"، با حساب ۶۹-۵۸ حریف قدرتمند خود را شکست داد. نتایج چهار کوارتر این بازی به شرح زیر است:

 

کوارتر اول: ۱۹-۱۳ شهرداری گرگان
کوارتر دوم: ۱۱-۲۰ شیمیدر تهران
کوارتر سوم :۲۰-۱۳ شهرداری گرگان
کوارتر چهارم: ۱۹-۱۲ شهرداری گرگان


"پری پتی" گارد آمریکایی تیم شهرداری گرگان با کسب ۳۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن بازی شد و محمد جمشیدی هم با ۲۲ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن شیمیدر تهران شد.

 

در آخرین بازی امروز نیز دو تیم پالایش نفت آبادان و رعد پدافند هوایی دزفول در آبادان مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این بازی با حساب ۷۵-۴۹ به سود نفتی‌ها پایان یافت. نتایج چهار کوارتر این بازی به شرح زیر است:

 

کوارتر اول: ۱۷-۱۴ نفت
کوارتر دوم: ۲۹-۱۶ نفت
کوارتر سوم: ۱۴-۸ نفت
کوارتر چهارم: ۱۵-۱۱ نفت

 

به این ترتیب محمد حسن‌زاده با کسب ۲۲ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین شد و در تیم پدافند هم با ۹ امتیاز، ایمان اسدیان امتیازآورترین بازیکن تیمش شد.

 

نتایج کلی هفته پانزدهم لیگ‌برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور مردان، به قرار زیر است:


پتروشیمی بندر امام ۸۱ – ۷۶ ذوب‌آهن اصفهان
آویژه صنعت مشهد ۷۹ – ۶۹ نیرو زمینی ارتش
شهرداری گرگان ۶۹ – ۵۸ شیمیدر تهران
پالایش نفت آبادان ۷۵ – ۴۹ رعد پدافند هوایی دزفول

 

طبق قرعه کشی سازمان لیگ نیز تیم پگاه ایران در این هفته با قرعه استراحت روبرو بود و بازی نکرد. هفته شانزدهم لیگ‌برتر بسکتبال مردان ایران هم روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه پیگیری می‌شود.

منبع سایت ورزش3

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۷ ، ۲۲:۴۵
chapmandegar نظری

تجزیه و تحلیل شغل چیست و چگونه انجام می‌شود؟

پنجشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴ ب.ظ


تجزیه و تحلیل شغل (Job Analysis)زیرمجموعه‌ای از دانش مدیریت منابع انسانیاست که معمولاً اهمیت آن کمتر از ارزش و جایگاه واقعی‌اش به چشم می‌آید (حتی اگر اهمیت تجزیه و تحلیل شغل را باور داشته باشید، هنوز هم ممکن است برخی از کاربردها و دستاوردهای تجزیه و تحلیل شغل از چشم‌تان پنهان مانده باشد و باز هم، در برآورد اهمیت این موضوع، آن را کوچک‌تر و ساده‌تر از آن‌چه واقعاً هست، در نظر بگیرید).

هم‌چنین زیاد پیش می‌آید که مدرسان و مراکز آموزشی، هنگام آموزش روش های تجزیه و تحلیل شغل، آن‌قدر درگیر جزئیات اجرایی و مراحل تجزیه و تحلیل می‌شوند که فرصت نمی‌کنند به اندازه‌ی کافی به شرح اهمیت و جایگاه تجزیه و تحلیل شغل در موفقیت یک کسب و کار بپردازند.

این درس را به تعریف تجزیه و تحلیل شغل و شرح اهمیت آن اختصاص داده‌ایم به تدریج در درس‌های آتی، درباره‌ی روش‌ها و تکنیک‌های آن صحبت خواهیم کرد.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید:

نقش ویژگی های شغلی در استخدام همکار جدید

دوست‌تان که مدیرعامل یک شرکت بازرگانی است، به شما می‌گوید که در جستجوی یک همکار جدید به عنوان مسئول دفتر و دستیار مدیرعامل است و از شما می‌خواهد که اگر کسی را می‌شناسید، به او معرفی کنید.

طبیعی است که شما خواهید پرسید: او را برای چه نوع کارهایی می‌خواهی؟ فرد مورد نظر تو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در اینجا بسته به این‌که دوست‌تان، بحث منابع انسانی را تا چه حد جدی بگیرد و نیز تجربه‌های قبلی او از همکاران سابقش چه بوده باشد، احتمالاً پاسخ‌های متفاوتی خواهید شنید.

جملات زیر، نمونه‌هایی از پاسخ‌هایی هستند که در چنین شرایطی خواهید شنید:

 همین که آدم باشد کافی است!

 وظایف عمومی یک مسئول دفتر، همین کارهایی که همه انجام می‌دهند.

 کسی شبیه مسئول دفتر خودتان.

 حجم کار ما زیاد و سنگین است. کسی که از عهده‌ی این حجم بر بیاید.

بعید هم نیست که فهرستی از ویژگی‌ها را در فضای وب جستجو کرده و پرینت گرفته باشد و روبرویتان قرار دهد و بگوید: «به نظرم این فهرست خوب است؛ حالا اگر همه‌اش نشد، نصفش هم باشد عالی است.» [و شما در این میان می‌مانید که دقیقاً کدام نصف را می‌گوید]

این نوع گفتگوها، الزاماً در سطح مدیران کم‌تجربه و کم‌سواد در سازمان‌های ضعیف و کوچک نیستند؛ بلکه کاملاً ممکن است که آن را در گفتگوهای جدی میان مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بشنوید.

البته باید بپذیریم که با وجود فراوانی افراد کارجو، دسترسی به انسان‌های توانمند و شایسته در فضای کشور ما، چندان هم ساده نیست و گاهی به همین علت، مدیران ترجیح می‌دهند فرایند جدی و حرفه‌ای جستجو و جذب را رها کرده و به شکلی غیررسمی‌ و خارج از چارچوب روش‌های متعارف مدیریت منابع انسانی، به دنبال همکاران مورد نظر خود بگردند.

اما این نکته را هم باید مد نظر قرار دهیم که:

انتخاب گزینه‌ی نامطلوب و نامناسب برای موقعیت‌های شغلی، معمولاً در طول زمان آن‌قدر دردسر می‌سازد و هزینه‌های مادی و روانی بر جا می‌گذارد که منطقی است حداکثر تلاش خود را برای افزایش دقت در یافتن و جذب همکاران جدید به‌کار بگیریم.

حتی اگر می‌دانیم که شرایط بازار منابع انسانی در کشور، مطلوب نیست، به‌خاطر بسپاریم که هر گام درستی که امروز در هنگام گزینش و استخدام برداریم، می‌تواند حجم قابل‌توجهی از چالش‌ها و دردسرهای آینده را کاهش دهد.

هدف از تجزیه و تحلیل شغل، تلاش برای درک عمیق‌تر فعالیت‌های هر شغل، و نقشی است که آن شغل در کسب و کار و سازمان ایفا می‌کند.

در ادامه‌ی این درس به جزئیات بیشتری درباره‌ی تجزیه و تحلیل شغل، روش انجام آن و خروجی‌هایش می‌پردازیم.

تجزیه و تحلیل شغل چیست؟

ساده‌ترین تعریف تجزیه و تحلیل شغل – که در اغلب کتابهای مدیریت منابع انسانی می‌خوانیم – چنین است:

تجزیه و تحلیل شغل یک فرایند سیستماتیک برای گردآوردی و تحلیل اطلاعات مربوط به یک شغل است.

اما اگر به دنبال تعریفی جامع‌تر با جزئیات بیشتر هستید، تعریف زیر می‌تواند مناسب‌تر باشد:

تجزیه و تحلیل شغل یعنی گردآوری اطلاعات در زمینه‌ی

  • رفتارهای مربوط به شغل مانند وظایف هر شغل و فرایندهای کاری آن شغل
  • اطلاعات مربوط به رفتارهای انتزاعی‌تر در هر شغل مانند تصمیم گیری‌ها، نظارت‌ها و اطلاعاتی که باید توسط فرد شاغل در آن شغل پردازش شود.
  • رفتارها و تعامل‌هایی که در هر شغل با ابزارها، مواد، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز است.
  • روش‌های ارزیابی عملکرد در آن شغل (از جمله روش سنجش خروجی و روش سنجش خطا)
  • فضای پیرامونی شغل مانند شرایط محیط کار و سیستم‌های پرداخت و جبران خدمت
  • ویژگی‌های مورد نیاز برای فردی که در آن شغل کار خواهد کرد. از جمله: مهارت‌ها، توانایی‌های فیزیکی و صفات شخصیتی

منبع: کتاب تجزیه و تحلیل شغل اریک پرین که البته تعریف را از هندبوک روانشناسی سازمانی نقل  دونت کرده است.

یک تعریف دیگر هم از تجزیه و تحلیل مشاغل مشاهده کردیم که می‌تواند به شما برای درک بهتر این کار، کمک کند. چون دغدغه‌های تجزیه و تحلیل شغل را بسیار ساده، به شکلی صریح و کاربردی مطرح کرده است (به عبارتی،‌ بیشتر به خروجی های تجزیه و تحلیل شغل توجه داشته است).

این تعریف را از کتاب اِسنِل (Managing Human Resources) نقل می‌کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. دسترسی کامل به مجموعه درس‌های آموزش مدیریت منابع انسانی برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر مدیریت منابع انسانی، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آن‌ها را در این‌جا ببینید:

  فهرست درس‌های متمم

البته با توجه به علاقه‌ی شما به مدیریت منابع انسانی، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  شخصیت شناسی | رفتار سازمانی

  کار تیمی | مذاکره

  عزت نفس | مهارت ارتباطی

اهمیت تجزیه و تحلیل شغل برای برنامه ریزی توسعه فردی

نباید با خود فکر کنید که تجزیه و تحلیل شغل فقط برای سازمان‌های بزرگ با ساختار رسمی و واحدهای قدرتمند مدیریت منابع انسانی کاربرد دارد.

اتفاقاً خروجی‌های تجزیه و تحلیل شغل می‌توانند برای برنامه‌ریزی توسعه فردی نیز بسیار مفید باشند.

اگر در حال برنامه‌ریزی مسیر شغلی خود هستید و برای سال‌های پیش رو، جایگاهی بالاتر در حرفه‌ی فعلی یا یک شغل کاملاً متفاوت را مد نظر دارید، یک ابزار مناسب برای تعیین اهداف و برنامه‌ریزی، می‌تواند گزارش‌های تجزیه و تحلیل شغلی باشد.

نمونه‌های بسیاری از این نوع تحلیل‌ها در وب موجود است و می‌توانید به سادگی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

بدیهی است که این گزارش‌ها، هرگز به شکل کامل بر واقعیتِ پیش‌ِ روی شما منطبق نیستند؛ اما هر چه باشند، از این‌که در خلوت خود بنشینید و بخواهید حدس بزنید که چه تلاش‌ها و تمرین‌ها و مطالعه‌هایی می‌تواند شانس شما را برای موفقیت در آینده افزایش دهند، بهتر است.

ضمن این‌که اگر شرح شغل و شرایط احراز یک شغل را بدانید، طبیعتاً قدرت شما در متقاعد کردنمصاحبه‌کنندگان در جلسه مصاحبه شغلی نیز افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید که آن‌چه در این درس مطرح شد، صرفاً اهمیت تجزیه و تحلیل شغل و کارکردهای آنبود.

بدیهی است جزئیات بیشتر درباره روش تجزیه و تحلیل شغل و منابع تأمین اطلاعات برای این‌کار، به همراه نمونه های تجزیه و تحلیل شغل باید در درس‌های جداگانه‌ای مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۷ ، ۲۲:۳۴
chapmandegar نظری

چاپ کارت دانش آموزی

پنجشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹ ب.ظ

امروزه اغلب مدارس چاپ کارت دانش آموزی هوشمند را جایگزین کارت‌های مقوایی و قدیمی کردند به طوری که مورد توجه همگان واقع شده است، کارت دانش آموزی امکانات بسیار متنوعی هم به دانش آموزان و هم به معلمان ارائه می‌دهد. کارت دانش آموزی را می‌توان برای کلیه اموری که مربوط به مدرسه می‌شود برنامه ریزی کرد. کارت دانش آموزی بدلیل اینکه در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند بهتر است از کارت pvc که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است استفاده گردد.

کارت هوشمند دانش‌آموزی مانند یک کیف پول الکترونیکی عمل می‌کند که امکان خرید را برای دانش آموزان فراهم می کند، امکان شارژ کارت دانش آموزی نیز با استفاده از دستگاه پوز نیز امکان پذیر است.

مزایای کارت دانش‌آموزی

چاپ کارت دانش آموزی که برای شناسایی دانش آموزان استفاده می‌گردد، اگر کارت دانش آموزی را از نوع کارت‌های هوشمند pvc انتخاب کنید به عنوان کیف پول الکترونیکی نیز قابل استفاده است به طوری که دیگر لازم نیست، دانش آموزان پول نقد در مدرسه با خود داشته باشند با شارژ کارت دانش آموزی می توانند از بوفه مدرسه کنند و استفاده از کتابخانه و سایر امکانات مدرسه از ویژگی های دیگر کارت هوشمند دانش آموزی می‌باشد.

  • کارت دانش آموزی باعث افزایش سرعت و کیفیت آموزشی مدارس می‌شود.
  • کارت هوشمند مدارس برای حضورغیاب
  • خرید از بوفه مدرسه
  • کیف پول الکترونیکی
  • دسترسی دانش آموزان به مکان‌های مختلف از جمله کتابخانه و سایت کامپیوتر مدرسه همچنین برای ثبت موارد انضباطی و… می‌توان استفاده کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۷ ، ۲۲:۲۹
chapmandegar نظری

ریبون رنگی هایتی

چهارشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶ ب.ظ

ریبون هایتی ریبون هایتی hiti برای چاپ کارت پی وی سی توسط چاپگر هایتی مورد استفاده قرار میگیرد ریبون هایتی انواع مختلفی دارد از جمله: ریبون رنگی هایتی که قابلیت چاپ 400 کارت را دارد ریبون مشکی هایتی که امکان چاپ 1000 و 2000 کارت را دارد ریبون طلایی هایتی و ریبون نقره ای هایتی که در دو نوع 1000 و 2000 پرینت عرضه میشود ریبون اسکرچ هایتی که هر یک از این ریبون ها برای چاپ نوع خاصی از کارت مورد استفاده قرار میگیرند کلیه ریبونهای ارائه شده توسط coico اورجینال و دارای ضمانت و کیفیت بالا میباشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ اسفند ۹۷ ، ۲۳:۰۶
chapmandegar نظری

براساس گزارش وزارت صنعت معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور در آذرماه سال ۹۷ نسبت به همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته، ۷۲ درصد کاهش یافته است. همچنین تولید خودرو در مقایسه با آبان ماه ۹۷ نیز ۳۱ درصد کمتر شده است. با نگاهی به تیراژ تولید خودرو در سال جاری و مقایسه‌ی آن با آمار سال ۹۶، بحران در صنعت خودروی ایران به وضوح دیده می‌شود. تنها در اسفندماه ۱۳۹۶، نزدیک به ۱۳۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری در کشور تولید و مونتاژ شد؛ ضمن اینکه مجموع تولید سال گذشته هم، برای اولین‌بار در تاریخ ایران، بیش از ۱.۵ میلیون‌ دستگاه بود. البته، کیفیت خودروهای مونتاژ ایران در سال ۹۶، بهبود چندانی نسبت به سال ۹۵ نداشت؛ اما افزایش تیراژ تولید به میزان ۱۴ درصد، نویدبخش روزهای بهتر برای سال ۹۷ بود. رویایی که با تحریم‌های جدید امریکا و شاید مدیریت اشتباه در راس خودروسازی ایران، به واقعیت تبدیل نشد.

هشدار جدی و پیش‌درآمد بحران در خودروسازی ایران، با انتشار آمار تولید ۶ ماه اول سال ۹۷ اتفاق افتاد. در این مدت، سه خودروساز بزرگ کشور، شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو، مجموعا ۴۸۲هزار دستگاه تولید داشتند تا به ترتیب، کاهش ۲۳ و ۶ و ۱۸ درصد نسبت به سال ۹۶ تجربه کنند. شاید در ظاهر، به نظر می‌رسید که خطر کمتری متوجه سایپا است؛ اما آمار تولید پراید به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایرانی، نگران‌کننده بود. در ۶ ماه نخست ۹۷، تنها ۸۲هزار دستگاه انواع پراید تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲۴ درصد داشت.

تولید پراید تولید خودرو خودروی داخلی

می‌توان مهرماه ۹۷ را، آغاز بحران بزرگ در تولید خودروی ایران بعد از دوران جنگ تحمیلی دانست. مجموع تیراژ خودروسازان ایرانی در این ماه نسبت به مهرماه ۹۶، کاهش ۴۰درصدی نشان داد و بسیاری از مدل‌های پرفروش بازار، به توقف تولید رسیدند. روند نزولی در آبان ماه هم ادامه یافت و در این مدت، تولید خودرو در ایران با کاهش ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ رسید. آذرماه ۹۷، تولید و مونتاژ انواع خودرو در سراسر کشور، ۴۲هزار دستگاه بود تا کاهش ۷۱ درصد نسبت به آذرماه ۹۶ ثبت شود.

تا لحظه‌ی نگارش این مطلب، هنوز آمار دقیقی از تولید خودرو در دی‌ماه ۹۷ منتشر نشده است؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که کاهش تولید خودرو در این ماه نیز ادامه یابد. البته شایعات متعدد از توقف تولید کامل در بسیاری از کارخانه‌های بزرگ ایران به گوش می‌رسد. آمار تحویل خودروهای چینی مونتاژ داخل هم، بسیار کمتر از ماه‌های گذشته است و احتمال توقف تولید آن‌ها وجود دارد.

ابراز امیدواری وزارت صنعت و مدیران خودروسازی ایران

به‌عنوان نمونه، اطلاعیه‌ی وزارت صنعت در تاریخ ۱۴‌ دی‌ماه ۱۳۹۷ جالب توجه است. وزارت صنعت به نگرانی‌ها واکنش نشان داد و رسما اعلام کرد:

با وجود تلاش استکبار جهانی برای توقف صنعت خودروی کشور، باتوجه‌به نقش مهم و اساسی این صنعت در تولید ناخالص ملی و همچنین اشتغال کشور، وزارت صنعت با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته با خودروسازان در زمینه تأمین قطعات و اجزای مورد نیاز برای تولید انواع خودرو به‌ویژه خودروهای پر تیراژ اقدام کرده است.

سال آینده شاهد افزایش تولید نسبت به امسال برای انجام تعهدات مربوط‌به پیش‌فروش خودرو از سوی خودروسازان خواهیم بود و تاکید می‌شود هیچ‌گونه خللی در تولید این خودروها در سال آینده اتفاق نخواهد افتاد.

برخلاف قطعه‌سازان و شرکت‌های خصوصی فعال در خودروسازی ایران، نگرانی خاصی در سخنان مسئولان رده بالای صنعت خودرو دیده نمی‌شود. از این شرایط، می‌توان دو نتیجه‌ی متفاوت گرفت. اول اینکه، بزرگان و تصمیم‌گیران اصلی در صنعت خودروی ایران، از ادامه فعالیت مطمئن هستند؛ چراکه بازار انحصاری و کمک‌های بانکی در اختیار دارند. از سویی دیگر، عامه‌ی ‌مردم به سخنان امیدوارکننده با موضوع خودروسازی، عادت کرده‌اند. به بیان بهتر، می‌توان اطمینان داشت که مسئولان رده بالای وزارت صنعت و شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو، از آمارهای نگران‌‌کننده در ساخت باخبر هستند؛ اما به دلایل متعدد، مثل جلوگیری از افزایش تشنج در بازار، اشاره‌ای به آن نمی‌کنند.

شرایط نگران‌کننده در بازار سهام و ترازهای مالی خودروسازان

باتوجه‌به اینکه فعالان بورس تهران، معمولا جلوتر از دیگر بازارها به تغییرات احتمالی سود و زیان در آینده واکنش نشان می‌دهند؛ نتایج جالبی از نمادهای ایران‌خودرو و سایپا در بازار سهام حاصل می‌شود.

نمودار سهام سایپا

هر واحد سهام گروه خودروسازی سایپا که با نماد خساپا در بورس تهران شناخته می‌‎‌شود؛ در اوایل مهرماه امسال، ۱۴۳ تومان معامله شد؛ اما در اولین روز از دی‌ماه ۹۷، به ۱۱۸ تومان رسید تا کاهش ۱۷.۵درصدی داشته باشد. ارزش هر واحد سهام ایران‌خودرو هم در اولین روز از مهرماه، ۳۲۴ تومان بوده و در پایان معاملات یکم دی‌ماه ۹۷، به عدد ۲۵۶ رسیده است تا ظرف ۳ ماه، کاهش ۲۱ درصد نشان دهد.

نمودار سهام ایران خودرو

حتی اگر افت و خیزهای ارزش سهام در بازار را ناشی از رویدادهای سیاسی یا رفتارهای احساسی بعضی معامله‌گران بدانیم؛ صورت‌های مالی رسمی ایران‌خودرو و سایپا که اول دی‌ماه ۹۷ منتشر شد؛ بسیار نگران‌کننده هستند و زیان مالی در بزرگ‌‌ترین خودروسازان ایران را، نشان می‌دهند. ایران‌خودرو تا پایان پاییز امسال، زیان ۴هزار و ۶۷۷میلیارد تومان دارد؛ در حالی‌که شرایط برای سایپا بدتر است و این شرکت، با زیان ۶هزار و ۱۷۰میلیارد تومان فعالیت می‌کند.

شاید، مجموع ۱۱هزار میلیارد تومان زیان انباشته در غول‌های خودروسازی ایران، رقم چندان بزرگی به نظر نرسد و باتوجه‌به کاهش ارزش پول ملی ایران دربرابر ارزهای خارجی، در سال‌های آتی جبران شود؛ اما این عدد که نزدیک به یک میلیارد دلار است، بدهی‌های هنگفت خودروسازان به قطعه‌سازان و دیگر تولیدکنندگان را شامل نمی‌شود. درواقع، علاوه‌بر زیان ۱۱هزار میلیارد تومانی در ایران‌خودرو و سایپا، بدهی ۵۰هزار میلیارد تومانی آن‌ها نیز به قوت خود باقی است. غول‌های خودروسازی ایران، باید رقمی بین ۱۵هزار تا ۲۰هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان و ۳۰هزار میلیارد تومان هم به بانک‌هایی که از آن‌ها وام گرفته‌اند؛ پرداخت کنند.

آیا کمک دولت یا افزایش قیمت محصولات، خودروسازان را نجات می‌دهد؟

پاسخ به این سؤال، می‌تواند با جواب‌های مختلف از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شود. آنچه واضح به نظر می‌رسد؛ کمک‌های دولت به خودروسازان با توجیه‌های مثل برنامه‌ی نجات یکی از مهم‌ترین صنایع کشور و جلوگیری از بیکاری صدهاهزار نفر، به‌زودی عملی خواهد شد. این موضوع، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل مدیران خودروسازی ایران برای نگران نبودن نسبت به آینده باشد. علاوه‌بر این، حتی با وجود افزایش نگرانی‌ها در مردادماه ۹۷، برنامه‌ی منسجم برای مواجه با مشکلات توسط غول‌های خودروساز کشورمان ارائه نشد. با چنین شرایطی، می‌توان نتیجه گرفت که مسئولان صنعت خودروی ایران، با خیال راحت و بدون نگرانی از زیان مالی یا ورشکستگی کامل روزگار می‌گذرانند؛ چراکه احتمال می‌دهند کمک‌های دولتی به‌زودی از راه خواهند رسید.

خودرو

یادآوری یک رویداد تاریخی در ارتباط با بحران در خودروسازی ایران، نتایج جالبی به همراه دارد. پویش تحریم خرید خودروی صفر کیلومتر که شهریورماه ۱۳۹۴ توسط عامه‌ی مردم آغاز شد؛ توانست تولید خودرو در ایران را به کمتر از نصف کاهش دهد. بنا بر اعلام رسمی شرکت ایران‌خودرو، تولید این گروه صنعتی در مهرماه ۹۴ به ۹۱۰ دستگاه در روز رسید؛ در حالی‌که ماه‌های قبل از آن با تیراژ روزانه ۲۴۰۰ دستگاه فعالیت می‌کرد. هرچند که مردم با هدف کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای مونتاژ ایران، اقدام به تحریم ایران‌خودرو و سایپا زدند؛ با واکنش‌های مخالف از سویی دولت‌مردان رو‌به‌رو شدند. تعدادی از نمایندگان مجلس هم طرحی دوفوریتی برای افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه گمرکی برای خودروهای وارداتی ارائه دادند و ممنوعیت واردات قطعات خارجی را در روز سه‌شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ با قید دو فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

درنهایت، تحریم خرید خودروی صفر کیلومتر با اعطای وام به خودروسازان شکست خورد. البته قرار بود تسهیلات ۲۵میلیون تومانی هم به خریداران اعطا شود که البته تا شهریورماه ۱۳۹۵ به تعداد اندکی از مردم رسید؛ اما قرار شد به‌جای پرداخت وام خرید خودرو به مردم، هزینه‌هایی برای خروج خودروهای فرسوده و بازسازی ناوگان خودروهای عمومی، انجام شود.

سایپا / پراید

در شرایط فعلی و باتوجه‌به کاهش شدید قدرت خرید در عامه‌ی مردم، افزایش قیمت محصولات نمی‌تواند ناجی خودروسازان و جبران‌کننده‌ی زیان انباشته‌ی آن‌ها شود. اگر بنا بر ادعای محمدرضا سروش، مدیرعامل سابق سایپا، پراید یک خودروی ۶هزار دلاری است؛ قیمت این محصول را به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی مونتاژ ایران، ۷۲ میلیون تومان در نظر بگیریم؛ مسلما خریداران پراید، نسبت به سال قبل با قیمت ۲۲ میلیون تومان، بسیار کمتر خواهند بود. این شرایط فرضی، می‌تواند قیمت پژو پارس را به ۱۵۰ میلیون تومان برساند. حتی اگر واردات خودرو به کلی ممنوع شود؛ نقدینگی موجود در خانواده‌های ایرانی که عموما میانگین درآمد کمتر از ۳میلیون تومان در ماه دارند؛ پاسخگوی خرید صدهاهزار دستگاه از تولیدات سالیانه‌ی ایران‌خودرو و سایپا نخواهد بود. از سویی دیگر، تنها دلیل استقبال مردم از خودروهای داخلی، قیمت ارزان‌تر در مقابل مدل‌های چینی است. به بیان بهتر، اگر کراس‌اورهای چینی با قیمتی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان عرضه شوند، خرید یک سدان ایرانی مثل پژو پارس با قیمت بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان، برای خریدار ایرانی توجیه ندارد.

با این حساب، تنها راه بقای صنعت خودروسازی ایران در کوتاه‌مدت، دریافت کمک‌های دولتی و بانکی است. از سویی دیگر می‌توان ادعا کرد؛ نتیجه‌ی این فرایند متفاوت با سال ۹۴ باشد. این‌بار، قدرت خرید مردم هم، پایین‌تر از گذشته است و صرف پرداخت وام از سوی دولت به خودروسازان، ضامن بقای ایران‌خودرو و سایپا در درازمدت نخواهد بود.

چرا خودروسازان به این مرحله رسیدند؟

نمی‌توان مدیران خودروسازی و مسئولان صنعت ایران را تنها مقصران شرایط فعلی دانست. آنچه منجر به مشکلات متعدد برای شرکت‌های خودروسازی شد، به دو قسمت تقسیم می‌شود. از یک طرف، فقدان مدیریت صحیح در راس این صنعت که از گذشته تا امروز وجود داشته و از سویی دیگر، شرایط سیاسی و اقتصادی لازم برای رشد خودروسازی ایران، فراهم نشده است.

در سال‌های دهه‌ی هفتاد خورشیدی، مرزهای کشور به روی واردات خودروهای خارجی بسته بود. ایران‌خودرو و سایپا، تقریبا تمام بازار را در اختیار داشتند و محصولات خود را با قرارداد‌های پیش‌فروش طولانی‌مدت عرضه می‌کردند. در آن سال‌ها، ثبت‌نام پراید و تحویل خودرو با فاصله‌ی دو سال بعد از واریز وجه اولیه، کاملا عادی بود. رقابت در بازار وجود نداشت و تنوع محصولات خودروسازی ایران، به انگشتان دست محدود می‌شد. بنا بر آمارهای غیررسمی، ایران‌خودرو و سایپا در ابتدای دهه‌ی ۸۰ خورشیدی، میلیاردها دلار سرمایه داشتند و می‌توانستند با استفاده از آن، کیفیت فنی محصولات خود را افزایش دهند. در آن زمان، تحریم‌ها بسیار کم‌رنگ‌تر بودند و ترفندهایی مثل خرید سهام برندهای مشهور جهان، همکاری با خودروسازان مطرح دنیا در ایران یا استخدام نیروهای متخصص خارجی، می‌توانست صنعت خودروسازی ایران را دگرگون کند. این رویاها، البته رنگ واقعیت نگرفتند.

مرسدس E200 کلاس E  ایرانمرسدس بنز  کلاس E مونتاژ ایران

اتفاقات خوب هم در صنعت خودروی ایران، پیش از تحریم‌های اواسط دهه‌ی ۸۰ خورشیدی رخ داده بود. خط مونتاژ مرسدس بنز کلاس E با همکاری برند آلمانی و ایران‌خودرو، به بهره‌برداری رسید تا E200 و E280  با کیفیت مشابه نمونه‌ی ساخت آلمان، در ایران عرضه شوند. پس از تصویب برجام در تیرماه تیر ۱۳۹۴ هم، پژو، سیتروئن، فیات، رنو و چند برند آلمانی برای سرمایه‌گذاری در خودروسازی ایران ابراز تمایل کردند؛ اما این فرصت طلایی به مونتاژ پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 محدود شد. شاید تنها نمونه، همکاری پژو و ایران‌خودرو در تولید سمند بود که ادامه نداشت و منجر به عرضه‌ی نمونه‌های مدرن از سمند نشد. می‌توان ادعا کرد، مدیران خودروسازی ایران به‌دنبال چالش در تولید یک محصول جدید و مدرن نبودند. دست‌آوردهای آن‌ها به عرضه‌ی پیکان با پیشرانه‌ی پژو 405، پژو 405 با پیشرانه پیکان و افتتاح خط تولید محصولات قدیمی در نقاط مختلف ایران محدود شد. 

نمی‌توان تمام مشکلات و کمبودهای صنعت خودروسازی را به گردن مدیران آن انداخت. شاید اگر مشهورترین برندهای دنیا هم در ایران فعالیت داشتند؛ نمی‌توانستند دربرابر تنش‌های ناگهانی و حوادث غیرقابل پیش‌بینی مقاومت کنند. نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ایران در یک سال اخیر، برنامه‌‌های تولید در صنعت خودروسازی را با مشکل مواجه کرده است. انتقال پول به خارج و خرید قطعات، باتوجه‌به تحریم‌های بانکی، انجام نمی‌شود و البته ترخیص لوازم از گمرک هم، با موانع قانونی رو‌به‌رو است. علاوه‌بر این‌ها، خودروسازان نمی‌توانند مثل گذشته، منابع ریالی خود را به ارزهای خارجی تبدیل کنند. بسیاری از ثبت‌نام کنندگان خودروهای پیش‌فروش‌شده، صحبت از میلیاردها تومان نقدینگی در اختیار خودروسازان می‌کنند؛ در حالی‌که تمامی تولیدات داخلی به قطعات یا مواد اولیه‌ی خارجی وابسته هستند.

راه نجات خودروسازی ایران چیست؟

مسلما، حل بحران بزرگ در صنعت خودروسازی ایران با صدها شرکت و هزاران نفر پرسنل، ساده نیست. علاوه‌بر این، پیدا کردن راه‌حل مناسب هم، ساده نخواهد بود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که الگوبرداری از کشورهای صاحب تجربه در زمینه‌ی خودروسازی، بسیاری از مشکلات این صنعت را در ایران حل می‌کند. بسیار شنیده‌ایم که ترکیه و کره جنوبی، قدمت چندانی در تولید خودرو ندارند؛ اما بسیار موفق‌تر و پیشرفته‌تر از ایران هستند. عقب‌ماندگی کشور ما در این زمینه، به وضوح دیده می‌شود و غیرقابل انکار است؛ ولی می‌توان با مدیریت صحیح، افق‌های تازه ترسیم کرد.

در ظاهر، صنعت خودروسازی ترکیه و کره جنوبی، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. همسایه‌ی غربی ما، قابلیت‌های بسیار خوبی در تولید قطعات خودرو و حتی پیشرانه دارد؛ اما چندان اهمیتی به داشتن خودروی ملی و برندسازی نمی‌دهد. البته خطوط تولید خودروهای مدرن از برندهای مختلف در ترکیه وجود دارند؛ اما شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و سایپا که محصولاتی پرتیراژ، نظیر سمند و تیبا عرضه کنند؛ در این کشور دیده نمی‌شوند. برخلاف کره، بخش خصوص ترکیه در تلاش است تا به‌جای برندسازی در خودرو، پیمانکار و قطعه‌ساز برندهای مطرح دنیا، مثل رنو، تویوتا، فولکس واگن، فیات و بسیاری دیگر باشد. در سمت دیگر ماجرا، کره‌ی‌جنوبی توانسته است راه پرخطر و البته پرسود خودروسازی با برند داخلی را به‌خوبی طی کند. حالا شرکت‌های هیوندای و کیا، خطوط تولید متعدد در سراسر جهان دارند و عرضه‌ی میلیون‌ها دستگاه در سال، ضمانت حضور دایمی آن‌ها در بازار جهانی است.

Hyundai Pony  هیوندای پونی مدل ۱۹۷۵، اولین خودروی تولیدشده در کره‌جنوبی

با وجود تفاوت‌های آشکار در صنعت خودروسازی ترکیه و کره‌جنوبی، اشتراکاتی بین آن‌ها دیده می‌شود. شاید مهم‌ترین نکته در این موضوع، کمک گرفتن از خارجی‌ها باشد. به عقیده‌ی کارشناسان و تاریخ‌نویسان صنعتی، هیچ‌کدام از این دو کشور، نمی‌توانستند بدون سرمایه‌گذاری و کمک فنی خارجی، راه خود را ادامه دهند. کره‌ای‌ها برای تولید اولین محصول خود، هیوندای پونی که بعدها به نسل اول اکسنت و اکسل تبدیل شد؛ جورج تورن‌بال(George Henry Turnbull) را به‌عنوان مدیر پروژه استخدام کردند. تامبل با ملیت انگلیسی، سابقه‌‌ی مدیریت استون مارتین را در کارنامه داشت و بعد از حضور در هیوندای، ۵ مهندس برجسته و هم‌وطن خود را به گروه سازندگان هیوندای پونی اضافه کرد. محصول نهایی، با پیشرانه ساخت میتسوبیشی ژاپن، قطعاتی از فورد کورتینا و طراحی بدنه‌ی شرکت ایتالیایی ایتالدیزاین به تولید رسید. امروز، هنوز هم بخش زیادی از روند طراحی و تولید خودروهای کره‌ای توسط مهندسان غیربومی انجام می‌شود که داخل یا خارج از این کشور آسیایی حضور دارند. سهام‌دارای گروه هیوندای و کیا هم، ملیت‌های متفاوت هستند.

hyundai  russelsheimمرکز طراحی و مهندسی گروه هیوندای و کیا در روسلهیم آلمان

نکته‌ی دوم در روند پیشرفت خودروسازی ترکیه و کره، استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی است. برای رسیدن به این هدف، پیش از جذب پول و منابع ارزی باید به ثبات اقتصادی در داخل و جلب اعتماد طرف خارجی رسید. برای سرمایه‌گذاری در ایران، از یک سو نگرانی نوسان نرخ ارز وجود دارد که می‌تواند آورنده‌ی سرمایه از خارج را متضرر کند. از سویی دیگر، ایجاد فضای مثبت و آماده برای حضور سرمایه‌گذاری غیربومی در ایران مشکل است. به‌عنوان مثال، شرکت خودروسازی رنو که علاقه‌ی زیادی به افتتاح کارخانه در ایران پس از برجام داشت؛ حتی با گذشت دو سال نتوانست به تولید برسد و سایت خودروسازی بن‌رو در شهر ساوه، برخلاف مذاکرات انجام شده با سایپا، تحویل رنو نشد.

خودروسازی ترکیه
کارخانه تولید تویوتا C-HR در ترکیه

نقشه‌های گوناگونی برای نجات خودروسازی ایران و پیشرفت آن ارائه می‌شوند؛ اما به عقیده‌ی نگارنده، تعامل با منابع فنی و مالی خارجی، اولین و مهم‌ترین گام است. شاید نیاز خودروسازی ایران به خارج از مرزها با وجود خطوط تولید متعدد و نیروی کار موجود، مورد تردید واقع شود؛ ولی حضور سرمایه‌گذار و کارشناس خبره‌ی خارجی، مدیریت مدرن و تغییر در ساختار خودروسازی ایران را موجب خواهد شد. این روند هم البته نیازمند ثبات در اقتصاد کشور، عزم ملی و ایجاد فضای کار آزاد برای نیروهای خارجی است تا داستان رنو و بن‌رو تکرار نشود.

از دیدگاه عامه‌ی مردم، انحصار در تولید و جلوگیری از واردات محصولات خارجی، مهم‌ترین نکته در موضوع عقب‌ماندگی خودروسازی ایران باشد. تجربه در کشور ما و دیگر نقاط جهان ثابت کرده است؛ فقدان رقبای متعدد در هر بازار صنعتی و تجاری، منجر به کاهش کیفیت، کند شدن روند پیشرفت و نهایتا نارضایتی مشتری خواهد شد. شاید در ظاهر، کاهش ناگهانی تعرفه‌های واردات و حضور آزادانه‌ی برندهای خارجی در ایران، رویای بسیاری از مردم باشد؛ اما به عقیده‌ی کارشناسان اقتصادی، کاهش پله‌ای و برنامه‌ریزی‌شده‌ی هزینه‌های گمرکی برای خودروهای وارداتی طی چند سال، بهترین شتاب‌دهنده برای توسعه‌ی صنعت خودروسازی ایران است.

کشور ایران، به‌دلیل بهره‌مندی از نظر نیروی کار فراوان با حقوق پایین، هزینه‌های ناچیز در بخش انرژی، شرایط آب‌وهوایی معتدل، دسترسی به آب‌های آزاد، وجود زیرساخت‌های مناسب با مواد اولیه‌ی فراوان و بسیاری جهات دیگر، یکی از بهترین نقاط دنیا برای تولید خودرو است. این شرایط، می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌گذاران و مدیران خارجی از بهترین برندهای جهان شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۰۷
chapmandegar نظری